Οδηγός αντηλιακής προστασίας: Τι συμβουλεύουν οι δερματολόγοι!

51

«Το καλοκαίρι είναι πάλι εδώ και παρά τις ιδιαίτερες συνθήκες που ζούμε, λόγω κορονοϊού, όλοι νιώθουμε την ανάγκη να χαλαρώσουμε και έστω για λίγες μέρες να βρεθούμε σε κάποια παραλία που η όμορφη χώρα μας διαθέτει.

Για αυτό πρέπει να γνωρίζουμε πώς μπορούμε να προστατευτούμε από τις αρνητικές επιπτώσεις και να λαμβάνουμε τα κατάλληλα μέτρα έναντι του, κατά τα άλλα, ζωογόνου ήλιου». Τα παραπάνω αναφέρει ενημερωτικό φυλλάδιο του ΕΔΟΕΑΠ, του ασφαλιστικού οργανισμού των εργαζομένων στα ΜΜΕ, με τίτλο «Οδηγός αντηλιακής προστασίας», το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρακτικές συμβουλές για τη χρήση του αντηλιακού.

Αναλυτικά όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα αντηλιακά:

Το δέρμα μας διαθέτει μηχανισμούς προστασίας, όταν εκτίθεται έντονα στις ακτίνες UVB ( 290-320nm) και UVA (320-400nm). Το φυσικό λοιπόν αντηλιακό του δέρματος είναι η μελανίνη. Πρόκειται για τη χρωστική ουσία που προσδιορίζει το χρώμα του δέρματός μας, αλλά και μας προστατεύει από την ακτινοβολία.

Η παραγωγή της μελανίνης διεγείρεται από τον ήλιο και με τη σειρά της απορροφά ακτινοβολία. Εάν όμως εκτιθέμεθα αλόγιστα στον ήλιο χωρίς προστασία, η παραγωγή μελανίνης δεν αρκεί, ώστε να ασκήσει τον προστατευτικό ρόλο της, δηλαδή την επαρκή αντηλιακή προστασία.
Για αυτό χρειαζόμαστε τη βοήθεια των αντηλιακών, που διατίθενται με χημικά και φυσικά φίλτρα.

Τα χημικά φίλτρα, με βάση τον άνθρακα, απορροφούν την υπεριώδη ακτινοβολία· τη μετατρέπουν σε υπέρυθρη και στη συνέχεια την απελευθερώνουν ως θερμότητα.

Σημαντικό ρόλο παίζει ο φωτότυπος, δηλαδή το χρώμα δέρματος κάθε ανθρώπου. Συμβολίζεται με αριθμούς από το 1 (για το πολύ ανοιχτό χρώμα) έως το 6 (μαύρο χρώμα).

Τα πιο ανοιχτόχρωμα δέρματα είναι περισσότερο ευάλωτα στην ηλιακή ακτινοβολία. Αυτό έχει και τη θετική του πλευρά. Καθώς δεν αντέχουν τον ήλιο, καίγονται πολύ εύκολα και αναζητούν τρόπους προστασίας (αποφυγή έκθεσης στον ήλιο, καλή χρήση αντηλιακών, σκιά, καπέλα, κατάλληλο ρουχισμό).

Τα πιο σκούρα δέρματα, λόγω της καλύτερης φυσικής προστασίας τους (μελανίνη), δεν αισθάνονται τόσο έντονη την ανάγκη προστασίας από τις βλαβερές ακτίνες του ήλιου και ξεχνούν ή αρνούνται τη χρήση μέτρων προστασίας.

Οι κακές όμως επιπτώσεις δε σέβονται το χρώμα του δέρματος. Η ηλιακή ακτινοβολία αθροίζεται και συσσωρεύεται στο δέρμα μας από νηπιακή ηλικία και, δυστυχώς, στην ενήλικη πια ζωή πιθανώς να εμφανιστούν οι κακές έως κάκιστες συνέπειες της αλόγιστης έκθεσης στον ήλιο.
Οι λεγόμενοι άνθρωποι των πόλεων, που σχεδόν όλο το χρόνο είναι κλεισμένοι σε ένα γραφείο και το καλοκαίρι για λίγες μέρες πηγαίνουν διακοπές, κυρίως σε παραθαλάσσια μέρη, επίσης πρέπει να προσέχουν. Το δέρμα τους ξαφνικά βομβαρδίζεται από τις δυνατές ακτίνες του ήλιου, χωρίς να έχει προηγηθεί ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής. Ιδιαίτερα τα πιο ανοιχτόχρωμα δέρματα, εάν δε λάβουν τα κατάλληλα μέτρα, μπορεί να υποστούν ολέθριες επιπτώσεις.

Πέραν του ηλιακού εγκαύματος, υπάρχει πιθανότητα αλλοίωσης του DNA των δερματικών κυττάρων, παράγων προδιάθεσης μέχρι και για πρόκληση κακοήθους μελανώματος!

Βρέφη και παιδιά έως δύο ετών πρέπει να αποφεύγουν την άμεση έκθεση στον ήλιο και σίγουρα να λαμβάνουμε όλα τα κατάλληλα μέτρα προστασίας από τη UV.

Πότε και πώς βάζουμε αντηλιακό

Αντηλιακό βάζουμε όλον το χρόνο, όταν πρόκειται να εκτεθούμε στον ήλιο.
Το αντηλιακό μπαίνει 20 με 30 λεπτά πριν από την έκθεση στον ήλιο, έτσι ώστε να έχει τον χρόνο να αποδώσει τον προστατευτικό του ρόλο.
Φυσικά δεν το βάζουμε μόνον όταν πάμε στην παραλία, αλλά για οποιοδήποτε λόγο βγαίνουμε από το σπίτι μας.

Το 80% της ηλιακής ακτινοβολίας διαπερνά τα σύννεφα, οπότε πρέπει να το βάζουμε ακόμα και υπό σκιά, κάτω από την ομπρέλα, ακόμη και στη συννεφιά.

Ανανέωση του αντηλιακού μας γίνεται περίπου ανά δύο ώρες.
Αν όμως ιδρώσουμε ή κολυμπήσουμε αρκετή ώρα, πρέπει να το ανανεώσουμε νωρίτερα. Μην ξεχνάμε ιδιαιτέρως τις ευαίσθητες περιοχές (αφτιά, μύτη, πέλματα -όταν είμαστε ξαπλωμένοι- και φυσικά το κεφάλι, ειδικά σε άνδρες που έχουν πέσει τα μαλλιά τους).